Nieuw btw-identificatienummer voor eenmanszaken

22 oktober 2019

Zo’n 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland krijgen voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met het BSN-nummer (burgerservicenummer) vanwege o.a. privacybescherming en identiteitsfraude. De Belastingdienst heeft gekozen voor een tussenoplossing, waardoor je in de praktijk twee nummers gaat gebruiken. Je huidige btw-nummer (omzetbelastingnummer) wordt gebruikt binnen de Belastingdienst voor de aangifte omzetbelasting en het nieuwe nummer (btw-identificatienummer) is voor de facturen, websites en voor handel binnen de EU.

Wat is het btw-identificatienummer?

Het btw-id is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens. Vanaf 1 januari 2020 moeten ondernemers het btw-id op facturen en hun website vermelden om zich te identificeren als btw-plichtig ondernemer. Voor handel binnen de EU is het belangrijk dat ondernemers met een eenmanszaak hun btw-id tijdig doorgeven aan hun leveranciers.

Wat is het omzetbelastingnummer?

De Belastingdienst blijft het BSN-gerelateerde nummer (huidig btw-nummer) wel gebruiken bij communicatie rond de afhandeling van de omzetbelasting. Om een duidelijk onderscheid te maken met het btw-id, heet dit nummer vanaf 1 januari 2020 het omzetbelastingnummer (ob-nummer). Je ziet het ob-nummer terug op het portaal waar je btw-aangifte doet en in brieven over omzetbelasting die je van de Belastingdienst ontvangt.

Waar moet je aan denken?

Vanaf 1 januari 2020 gebruik je in alle contacten met klanten en leveranciers alleen nog maar jouw nieuwe btw-id. Belangrijk daarom is:

  • het opnemen van je btw-id op facturen en briefpapier
  • het vermelden van je btw-id op je website of webshop
  • het informeren van je boekhouder of accountant
  • het opnemen van btw-id’s van klanten en leveranciers in jouw administratie
  • het doorgeven van jouw btw-id aan (buitenlandse) leveranciers

Als je toch het btw nummer moet wijzigen is het misschien handig om weer eens goed te kijken of de factuur nog aan de wettelijke eisen voldoet. Die eisen die de Belastingdienst aan facturen stelt, vind je in dit artikel.