Een nieuw btw-identificatienummer voor eenmanszaken

29 maart 2019

Het duurt nog even,  maar per 1 januari 2020 krijgt iedere zzp-er in Nederland een nieuw btw-nummer die geen link heeft met zijn BSN-nummer.

Tijdelijk twee btw-nummers

Deze maatregel is als tussenoplossing bedacht omdat het BSN in het huidige btw-nummer een schending is van de privacywet AVG. Btw-nummers op dit moment hebben namelijk nog een koppeling met je Burgerservicenummer (BSN) waardoor je als ondernemer meer gevoelig bent voor identiteitsfraude. De Belastingdienst streeft er naar om op de langere termijn één btw-nummer te hanteren.

Wat gaat er gebeuren?

Alle betrokken ondernemers, ongeveer 1,3 miljoen in Nederland, ontvangen voor eind 2019 een nieuw btw-identificatienummer, waarmee de administratie en praktijk per 1 januari 2020 kan worden aangepast. Het nieuwe btw-identificatienummer kun je vanaf dan gebruiken op je facturen, je website en alle transacties op basis van EU-regelgeving. In de communicatie met de Belastingdienst gebruiken we voor jouw administratie nog steeds het oude btw-nummer. Wij zorgen als administratiekantoor er verder voor dat het digitale administratiepakket hier volledig op is ingericht.

Factureren vanaf 1 januari 2020

Hou rekening bij het bestellen van nieuw briefpapier, want vanaf 1 januari 2020 moet namelijk verplicht het nieuwe BTW nummer op het briefpapier/facturen komen te staan.

Hoe zit het dan met de website?

Je mag nu al stoppen met het vermelden van je btw-identificatienummer op je website of webshop. Bij levering aan consumenten ben je op basis van wettelijke regels eigenlijk verplicht dit nummer op je website te vermelden. De Autoriteit Consument & Markt houdt hier toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving bij zelfstandigen vanwege de onwenselijke situatie die dit oplevert voor de privacybescherming.

Heb je nog vragen hierover? Bel of mail ons gerust.

Meer informatie: Rijksoverheid